Social Icons

.

Pages

Monday 12 November 2012

Garisan Yang Sering Dilanggar

Assalamualaikum.

Sedang umur meningkat dewasa, kenalan bertambah ramai, pengalaman banyak ditimba, makin banyak perkara dan kejadian yang aku lalui yang mana kadangkalanya aku menyangka ianya hanyalah berlaku di kaca tv dan fantasi, namun kini semuanya sudah terbukti berlaku dialam realiti. Semuanya angkara 'melampau' dan 'berlebihan' dalam sesuatu perkara. Bila semuanya aku lalui sendiri sama ada melibatkan rakan dan orang sekeliling, aku teringat pesanan seorang kenalan.
"Didalam semua perkara itu ada satu garisan, garisan yang perlu dijadikan sebagai batas dan had, andai kau langgar garisan itu walau sedikit, impaknya boleh menimbulkan masalah yang berbukit"
Hari ni aku sudah faham 'garisan' yang dimaksudkan. Semua perkara yang kita lakukan ada batasnya, ada hadnya, ada maksimum dan minimumnya. Batasan dalam menghukum, batasan dalam pergaulan, batasan dalam tindakan dan pelbagai lagi jenis batasan tidak wajar dipandang enteng oleh manusia yang bergelar muslim.


Pergaulan Ada Caranya.

Bila disebut pergaulan, yang sudah semestinya perkara yang pertama terlintas dalam akal kita adalah batas hubungan antara lelaki dan perempuan. Ya, adalah sesuatu yang normal bagi mereka yang berfikir kearah itu,  namun secara umumnya kesemua mereka yang mengaku bertuhankan Allah sudah mengetahui batas hubungan bagi mereka yang berlainan jantina. Sudah jelas Nabi sebutkan didalam hadith-hadith baginda akan 'guideline' yang seharusya dipatuhi dan diaplikasikan, hanya tinggal manusia sahaja untuk mengamalkannya. 'Peraturan sudah dirangka dan disedia, hanya tunggu masa untuk dikuatkasa'

Namun bukan isu hubungan lelaki dan perempuan yang ingin aku utarakan kerana ia sudah biasa dan kerap diceritakan dimana-mana sahaja medium penulisan yang ada. Yang sering dilupakan oleh kita adalah krisis songsang yang sedang subur tumbuh dikalangan manusia hari ini tidak kira sama ada lelaki-lelaki mahupun perempuan-perempuan. Secara umumnya juga manusia sudah tahu hukum bagi gejala jijik ini, namun kegoyahan nafsu dan ketidakstabilan akal mendorong 'mereka-mereka' ini untuk berkelakuan sedemikian.




Banyak pihak yang meng'highlight'kan batas-batas hubungan antara lelaki dan perempuan, namun tidak ramai yang menitikberatkan had-had hubungan antara sesama jantina. Akibatnya, mereka yang berpendidikan agama juga tersungkur di medan nafsu. Sama ada yang sudah melibatkan diri, mahupun yang ada ciri-ciri perwatakan 'songsang' tersebut, kesemuanya perlu akur kepada fitrah yang dicipta oleh Pencipta kita. Fitrah sudah menetapkan hubungan hanya terjalin antara dua makhluk yang berbeza, tidak mungkin ia boleh terbit dari makhluk yang hampir sama ciri dan paras rupa. Mungkin ada yang beralasan.

'Saya lahir-lahir dah macam ni, memang suka kaum sejenis'

'Sudah tertulis dalam takdir nasib saya begini, saya redha'

Bagaimana mereka boleh mendakwa sedemikian sedangkan Dia berfirman.
"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (ALLAH); tetaplah atas fitrah ALLAH yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah ALLAH. Itulah agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. "(Ar Rum: 30 )"

Berlebihan Yang Membahayakan.

Antara punca yang menyebabkan terciptanya hubungan songsang ini adalah kerana berlebihan dalam pergaulan. Kadangkala mereka terlebih menyayangi dari batasan maksimum yang sepatutnya dan terlebih berkongsi apa yang tidak sepatutnya. Perlu diingatkan dan diperhalusi bahawa kasih sayang kepada wanita dan kasih sayang kepada lelaki tidak boleh diklasifisikasikan dalam bahagian yang sama. Mengasihi wanita ada caranya dan ada sebabnya dan begitu juga mengasihi lelaki.

Nafsu perlu diletakkan dilandasan yang betul ibarat kerata api yang sentiasa berada di landasannya, andai sekali ia tersasar, hanya kehancuran yang akan berlaku. Seorang lelaki perlu membezakan bagaimana beliau mengasihi wanita (yang layak dijadikan isteri) dan mengasihi lelaki (yang mana merupakan sahabatnya). Tiada cara yang lain, andai akidah sudah jelas kesahihannya nescaya tindakan yang lain akan jelas kebenarannya.


Contohi Mereka. 

Cuba bandingkan seketika, persahatan antara kita dan rakan-rakan dan juga persahabatan antara Nabi dan sahabat-sahabatnya. Jikalau dihitung kasih sayang Saidina Abu Bakar kepada Nabi, hanyalah secebis tandingannya dengan kasih sayang kita kepada rakan sekeliling. Bahkan kasih sayang antara para sahabat sesama mereka juga sangat utuh dan kuat. Mungkin ada yang mendakwa mereka adalah generasi terbaik, mustahil untuk kita setaraf dan sama seperti mereka. Namun tidak beerti kita tidak boleh mencontohi mereka. Contohi bagaimana mereka bergaul, bagaimana mereka membina kasih sayang sesama rakan dan contohi bagaimana mereka bersahabat kerana Allah.

Hubungan songsang ini tidak mungkin akan berlaku jika sebuah persahabatan menjadikan agama sebagai teras dan Allah sebagai sebabnya. Ada yang mengatakan gejala ini remeh dan sebagainya, namun ingatlah kerana gejala inilah Allah menghukum kaum Nabi Luth sehingga mendapat seksaan yang sangat tidak dijangkakan. Berkasihlah kepada mereka yang sama jantina dan berbeza sebagaimana Nabi mengasihi mereka yang berada disekeliling baginda.






Namun begitulah manusia, kadangkala kejahilan menutup segala pintu kebaikan walaupun ianya jelas sesuatu perkara yang memalukan. Sebelum bertindak, gunakan akal yang diselaputi ilmu dan bukan akal yang dipengaruhi nafsu. Andai masih tidak berkesan, hanya ini yang Baginda tinggalkan sebagai pesan.
 ”Kalau kamu sudah tidak punya malu lagi, lakukanlah apa yang kamu kehendaki.” (Riwayat Bukhari)"






0 comments:

Post a Comment