Social Icons

.

Pages

Thursday 10 May 2012

Hikmah Sebuah Pemergian.

Assalamualaikum.

Begitu cepat masa berlalu, jam berputar sebagaiamana biasa namun peredaran waktu itu terasa begitu pantas. Sedar tidak sedar sudah lebih setahun Faiz meninggalkan aku dan rakan-rakan yang lain. Bagaikan semalam kejadian itu berlaku, bagaikan kelmarin kami baru bertemu namun hakikatnya sudah 12 bulan peristiwa itu berlalu. Tiada apa yang aku boleh lakukan selain berterusan mendoakan kebahagian dia disana. Sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi kepada Sahabatnya Abi Salamah ;

"Ya Allah, Berilah keampunan kepada Abi Salamah. Angkatlah darjatnya di kalangan orang-orang yang diberi petunjuk. Jadilah penggantinya bagi anak-anaknya yang masih tinggal. Kurniakanlah keampunan untuk kami dan untuknya wahai Tuhan sekalian alam. Lapangkanlah untuknya di dalam kuburnya dan terangilah untuknya didalam kuburnya" -(Riwayat Imam Muslim)




Ada Hikmah Disebaliknya

Pemergian dia cukup menyakitkan, dan bagi aku sendiri amat sukar untuk menerima pemergian antara teman yang paling aku sayangi. Namun, sebagaimana disebutkan perancangan Allah adalah yang terbaik, hari demi hari aku mula nampak kebaikan disebalik sebuah pemergian.  Tidak mahu mengambil contoh yang jauh, aku melihat satu anjakan yang sangat indah dalam kalangan budak-budak kelas aku sendiri. Ukhwah yang selama ini hanya dibina atas dasar 'sekelas' kini berubah menjadi atas dasar 'sekeluarga'. Pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang selama ini mempunyai ego yang amat tinggi, saling bercakaran dan kurang 'chemistry' dalam melakukan sesuatu kerja , kesemuanya pudar setelah pemergian dia. Alhamdulillah, masing-masing mengambil berat akan hal sesama mereka, tiada lagi istilah 'kau hal kau, aku hal aku', dan masing-masing saling menegur kesilapan yang dilakukan. Bukan aku seorang sahaja yang merasainya, malahan beberapa orang rakan aku juga menyatakan perasaan yang sama.

Hubungan kami dan keluarga Faiz juga bertambah rapat. Jikalau sebelum ini hanya mengenali nama ibunya, ayahnya dan adik beradiknya, namun kini jika berjumpa saling bertegur sapa. Pernah kami menjemput adik dan abangnya untuk main futsal bersama kami sabagaimana yang biasa kami lakukan dengan Faiz. Ya Allah, kau penyusun 'cerita' yang terbaik. Kau ambil dia dari kami, namun kau kurniakan keluarganya sebagai pengubat dihati.


Mereka Turut Merasa


~iBNU sINA~


Sebagaimana yang aku katakan, aku rasai perubahan yang berlaku kepada kami selepas pemergiannya. Aku juga belajar untuk berubah. Tujuannya dan harapannya hanya satu, andai berlaku apa-apa selepas ini, kami tidak keseorangan kerna masih ada 35 yang lain menghulurkan bantuan. Sejujurnya selepas aku kehilangan dia, aku dah tak sanggup untuk kehilangan yang lainnya. Aku cuba untuk menghargai mereka yang masih ada. Kerna itu aku menyaksikan perubahan sikap rakan-rakan kelasku, mungkin mereka juga merasakan sebagaimana yang aku rasakan.

Aku juga melihat perubahan sikap rakan-rakanku dari buruk kepada yang lebih baik. Jika sebelum ini lisan mereka agak kasar dalam bergurau, kadangkala melampau dalam berkata-kata namun ia berubah sedikit demi sedikit. Cuma apa yang aku harapkan, perubahan ini bukanlah kerana pemergiannya kerana jika begitu ia pasti tidak berkekalan lama, tetapi jika kita berubah kerana Tuhan, pasti ia akan berterusan. =)..


Kenangan Kita Bersama

Aku percaya tidak ramai yang telah melihat rakaman ini. Ini adalah rakaman pentomen yang kami sempat jalankan ketika majlis perpisahan Cikgu Noraini. Ni merupakan antara jasa-jasa Faiz yang kami takkan lupakan. Sepatutnya beliau  bertanggungjawab menjadi MC bagi majlis tersebut, tetapi beliau menolaknya dan memilih untuk menjayakan pentomen ini.






Satu perkara yang aku masih ingat waktu pentomen ni, bila Faiz naik berlakon sebagai pelajar gengster yang baru balik dari memonteng, semua pelajar-pelajar yang berada di bawah yang menyaksikan pentomen tersebut bersorak. Orang yang selama ini berwatakan 'soleh' di alam realiti, namun disuruh menjadi 'samseng' di alam fantasi, sesuatu yang menjengkelkan.. =)



Teruskan Sumbangan =)

Ayuh rakan-rakan sekalian, kita boleh berbakti untuk dia disana. Mungkin semasa hidupnya, tiada sumbangan yang dapat kita berikan, inilah masanya untuk kita buktikan erti sebenar persahabatan. Teruskan berdoa supaya dia dipermudahkan jalan dan diberi ganjaran yang setimpal dengan amal kebaikannya. Mudah-mudahan beliau ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh sebagaimana yang dijanjikan oleh Allah. Dan kita yang masih disini, berdoalah semoga kita dikurniakan 'husnul khatimah' sebagai satu 'langkah kanan' untuk menuju syurga yang abadi. 








0 comments:

Post a Comment