Social Icons

.

Pages

Sunday 16 September 2012

Couple Itu Fitrah?

Assalamualaikum.

Saya pernah bertanya kepada seorang rakan, pendapatnya mengenai budaya couple dan mengapa beliau bercouple. Jawapannya mudah sahaja, cinta itu fitrah dan sedia maklum perkara yang fitrah takkan boleh dihalang daripada berlaku. Bahkan beliau telah memberi penegasan bahawa beliau tidak bercouple seperti pasangan lain, dating dan sebagainya tetapi beliau bercouple mengikut cara Islam.  





Saya tertarik dengan jawapan yang diberikan rakan tersebut.  Mengaitkan couple, cinta, fitrah dan Islam adalah sesuatu yang menakjubkan bukan? Namun, cukup sekadar pandangannya 'didengar' namun bagi saya ia tidak sampai ke tahap 'diterima'. Tidak dinafikan perasaan cinta itu ada dalam diri sesiapa sahaja.

'Insan selalu merindui kata cinta untuknya. Jika dia menemui orang yang dapat melafaznya dengan penuh emosi, jiwanya terpaut.'
Bukan soal 'cinta' yang ingin dibicarakan, namun saya ingin memperkatakan soal 'couple'. Kedua-dua istilah ini nampak sama, namun disana terdapat perbezaan yang begitu ketara. Anda memerlukan cinta untuk ber'couple', namun cinta tidak memerlukan 'couple' untuk bersemi.


Adakah Ini Fitrah?

Apa yang saya sebutkan ini adalah beberapa 'gejala' dalam bercouple yang berlaku didepan mata. Selepas baca, cuba fikirkan adakah ia layak dikategorikan sebagai fitrah yang tiada siapa mampu menghalangnya dari berlaku?


1)Bergayut telefon hampir 2-3 jam, kondisi suara tidak perlu dipersoalkan lagi.

2)Main mesej dari pagi hingga ke pagi, kandungan mesej hanyalah diulang perkara yang sama.
3)Mengeluarkan duit belanja untuk membeli topup ,paling kurang RM20 seminggu.
4)Membeli hadiah untuk pasangan dalam semua sambutan, hadiah untuk ibu boleh dibilang.
5)Kadangkala kawan berbelas tahun dikorbankan hanya kerana cinta 2/3 bulan.
6)Menjadikan gambar kekasih sebagai wallpaper dekstop komputernya.
7)Menggabungkan nama lelaki dan perempuan yang berpasangan.
8)Bergambar dengan kekasih walaupun tidak bersentuhan.

Banyak lagi sindrom 'couple' yang berlaku, namun cukuplah lapan perkara untuk difikirkan. Bagi mereka yang bercouple, berapa banyak ruang fikiran anda disumbangkan untuk mengingati pasangan berbanding memikirkan Tuhan?. 'Dia dah makan ke', 'dia terasa ke dengan aku', 'dia jeles ke aku buat macam tu', 'dia suka ke pakaian aku',  semua perkara yang anda lakukan akan mendahulukan pasangan sebagai penilainya.


Adalah lebih menjengkelkan ada 'golongan kopiah' yang mengatakan mereka bercoupe dengan cara Islam. Dari sudut mana ia dilihat Islam? Hanya kerana kalian tidak berdating, ianya sudah dikategorikan Islam? Berfikirlah sejenak mengapa Allah tidak menyebut larangan berzina didalam Al-Quran, tetapi Dia menyebut larangan 'mendekati' zina. Perumpamaan perbuatan kalian yang mengaitkan couple dengan Islam ibarat menghalalkan perbuatan mencuri hanya kerana pencuri tersebut membaca Bismillah sebelum melakukan aktivitinya.



Jangan Terlampau Syadid.

Bukan golongan yang terlampau cepat 'menghalalkan' couple sahaja yang wujud, namun golongan yang begitu pantas mengharamkan sebarang bentuk percintaan juga tidak kurang hebatnya. Ketika diajukan persoalan adakah boleh mempunyai perasaan cinta antara lelaki dan perempuan jika belum berkahwin, akan muncul golongan yang kononnya 'kuat agama' mengharamkan perasaan tersebut serta merta. Bagi mereka hanya ikatan perkahwinan sahaja yang dapat menghalalkan perasaan cinta.




Seorang gadis yatim dipinang oleh dua orang lelaki, seorang miskin manakala seorang lagi kaya. Si gadis memilih yang miskin sedangkan penjaganya memilih lelaki yang kaya. Apabila perkara ini diceritakan kepada Nabi s.a.w, Baginda bersabda :
'Aku tidak melihat (penawar) untuk dua orang yang bercinta seperi nikah' (riwayat Al-Baihaqi dan Ibn Majah (sahih)

Tidak salah untuk seorang lelaki dan perempuan menyimpan perasaan cinta antara satu sama lain, cuma yang akan jadi haram adalah apabila perasaan itu mengheret mereka ke kancah penzinaan atau menghampiri zina. Andai sudah saling mencintai, bersegeralah memanjatkan doa supaya perasaan yang terpatri antara kalian berakhir dengan ikatan perkahwinan.  Namun realiti pada hari ini, tidak ramai mereka yang mempunyai perasaan cinta melakukan perkara sedemikian, bahkan mereka berpotensi untuk tersungkur di medan nafsu.

Cinta yang suci akan menghasilkan ikatan perkahwinan, tidak dicemarkan dengan amalan-amalan maksiat dan sebagainya. Namun andai hidup seolah-seolah sudah berkahwin (bercouple) sebelum ada ikatan yang murni, inilah puncanya ia dikategorikan sebagai haram. Bernikahlah walaupun diusia muda, jangan biarkan usia muda dipersiakan hanya kerana sebuah percintaan.
"Wahai para pemuda, barangsiapa diantara kalian yang berkemampuan untuk bernikah, maka menikahlah kerana menikah itu lebih menundukkan pandangan dan lebih membentengi farj (kemaluan). Dan barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia berpuasa kerana berpuasa itu dapat membentengi dirinya"- Hadith riwayat Bukhari, Muslin dan Ahmad.  



 


0 comments:

Post a Comment