Social Icons

.

Pages

Tuesday 25 June 2013

iBNU SiNA : Sahabat Selamanya


Assalamualaikum

Masih aku ingat, hari tu hari anugerah untuk pelajar-pelajar cemerlang negeri Pahang. Aku pergi ke majlis tersebut dengan seorang rakan menaiki keretanya. Memandangkan majlis tersebut berakhir pada lewat dari waktu yang sepatutnya, jadi guru-guru kami tidak memberi keizinan untuk pulang terus ke rumah kerana risaukan bahaya yang menanti dan kebetulan, ada kekosongan di hotel tempat mereka menginap. Jadi kami ambil keputusan untuk tidur semalaman di sana. Sampai sahaja di hotel tersebut, jam sudah menunjukkan pukul 12.30 malam.

'Eh, mana barang aku acap?'

'Barang benda? Ko jangan main-main.'

'Dompet, hp, jam. Aku letak dalam songkok tadi'

'Habis songkoknya mana?

'Tu la takda tu, arrgh! Aku rasa tercicir la kat dewan tadi la. Jom ar pergi tengok balik'

'Okey-okey'

Kami pun bergerak ke dewan tersebut walaupun kedua-duanya keletihan. Sampai saja di dewan tersebut, keadaan sangat lengang. Tiada orang untuk bertanya dan dengan keadaannya yang gelap, jadi menyukarkan aku untuk mencari barang tersebut. Tiba-tiba aku teringat, sebelum kami pergi ke hotel apabila selesai majlis tadi, aku letak songkok aku diatas kereta dia atau dalam bahasa mudahnya kami bergerak ke hotel dalam keadaan songkok aku masih diatas kereta. -.-"

Mahu tidak mahu, kena terima hakikat barang-barang aku yang ada dalam songkok tersebut boleh terpelanting dimana-mana. Dompet yang berisi duit belanja serta duit yang aku dapat dari anugerah tersebut (hang nak sangat letak sampul duit tu dalam dompet sapa suruh), telefon bimbit yang ayah aku hadiahkan, dan jam tangan yang paling aku sayang mungkin tidak menjadi milik aku lagi. Mahu saja aku tinggalkan tempat tersebut namun dia nasihatkan supaya ikhtiar untuk cari dahulu di kawasan sekeliling. Tempat yang aku jangka kemungkinan paling tinggi untuk barang tersebut jatuh adalah di selekoh untuk keluar dari dewan tu. Dia parking kereta di tepi jalan dan aku pun memulakan pencarian. Alhamdulillah aku ditakdirkan menemui songkok tersebut tapi malangnya songkok tu dah leper.

'Aku rase barang ko tu dah kene curi kot sebab sini laluan mat motor'

'Mungkin gak, sebab songkok ada lagi barang dah takda'

Hampir berputus asa untuk meneruskan pencarian, aku mengajak dia untuk pulang ke hotel. Tapi sebelum tu terdetik dihati aku untuk check buat kali yang terakhir. Alhamdulillah sekali lagi aku dapat menemui jam tangan aku walaupun cermin dah pecah. Mungkin kena lenyek sebagaimana songkok tersebut, namun telefon bimbit dan dompet masih belum ditemui. Kami pun ambil keputusan untuk pulang ke hotel.


Masih tidak dibaiki hingga hari ini.


Pagi keesokannya, kami bersiap untuk pulang dan mengambil sarapan terlebih dahulu.

'Acap, jom pergi tengok selekoh semalam tu. Mana tau boleh jumpa barang aku lagi'

'Boleh je, dah bagi tahu mak ayah ko ke belum'

'Betul jugak, aku call dieorang dulu la nanti'

Mak suruh buat laporan polis sebab boleh jadi itu kes kecurian dan aku tahu polis takkan ambil tahu kes aku kalau dieorang tahu kisah sebenar. (Orang letak HP, dompet dalam poket, hang pi letak dalam songkok) Laporan polis tetap kena buat sebab kad pengenalan aku pun dah hilang. Kalau nak buat baru tanpa alasan munasabah, tak pasal-pasal kena bayar. Sebelum pergi balai polis, kami pergi dulu ke selekoh semalam. Memang takda rezeki aku untuk jumpa dua barang tersebut dan aku rasa sememangnya ia dicuri. Laporan polis pun dibuat dan kami pulang selepas selesai semua urusan. (Nasib baik polis tak suruh cerita macam mana boleh kena curi)


Hilang Harta, Kenal Sahabat.

Sengaja aku coretkan peristiwa ini, walaupun dah lama berlalu tapi masih aku ingat sehingga ke hari ini. Dengannya aku dapat mengenali siapa sahabat dan bernilainya sebuah persahabatan. Ramai orang menyanjungi, menghargai dan sentiasa bersama dengan kita diwaktu kita senang, namun dikala susah tidak ramai yang mendekati. Aku tahu rakan aku pada malam itu keletihan, namun dia tetap menghulurkan bantuan. Semua permintaan aku dia tunaikan, bahkan dia turut mencari sama barang aku yang hilang tersebut. Sehingga ke hari ini, dia telah banyak memberikan bantuan pada aku dan sepanjang aku belajar di matrik, sudah dua kali dia menghantar aku pulang dan mengambil aku dari sana.
"Sebaik-baik manusia diantaramu adalah yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain"- Bukhari

 
Alhamdulillah, Allah mempermudahkan jalan sahabat aku tersebut pada hari ini. Perjalanan dia sebagai penuntut ilmu sangat cantik dan tersusun. Tidak ramai yang menceburi bidang kejuruteraan dengan berbekalkan 30 juzuk Al-Quran di ingatannya dan itulah kelebihan yang dia perolehi. Barakallahulak.


Dalam Diam Ada Yang Membantu

Memandangkan hp aku pun hilang dalam kejadian tersebut, aku terpaksa buat sim card baru dan semua nombor rakan yang aku simpan sejak sekian lama hilang begitu saja. Cuma, ada satu kejadian yang buat aku terkejut selepas aku aktifkan semula nombor tersebut. Tiba-tiba ada satu mesej aku terima dari nombor yang aku tak kenal (satu nombor pun aku tak hafal sebelum hp tu hilang melainkan nombor keluarga je). Mesej tersebut berbunyi nasihat yang sangat baik dan apa yang mengejutkan ialah mesej itu ditujukan kepada orang yang curi hp aku. Memang aku ada ceritakan kepada beberapa rakan aku mengenai kes kecurian tersebut ketika aku berada di hotel sebelum aku pulang lagi.

Aku ambil keputusan untuk simpan dulu mesej tu sebab aku nak tahu siapa yang hantar mesej tersebut. Lepas aku dah ambil semula semua nombor telefon rakan-rakan aku di sekolah, ternyata mesej tersebut dari seorang rakan kelasku. Namun aku tidak menanyakan kepada beliau mengenai mesej tersebut dan aku tak ceritakan kepada sesiapa pun. Aku terkejut sebab dia bukanlah antara orang yang paling rapat dengan aku dan dia antara orang yang senyap dalam kelas.

Kesimpulan yang aku dapat dari kejadian ni, tak semestinya orang yang rapat dengan kita saja yang akan bantu kita dikala kita susah, namun ada sesetengah insan lebih mengambil berat dan cakna mengenai keadaan kita. Jadi selepas kejadian tu, aku cuba untuk membalas jasa kedua-dua rakan aku ini dengan merapatkan diri dan belajar sesuatu yang berharga dari mereka.



Moga Allah memberkati kalian.
Terima Kasih Tuhan.

Aku selayaknya hanya mampu bersyukur kerana dikurnikan rakan-rakan yang sangat baik dan memahami terutamanya yang sekelas dengan aku. Boleh dikatakan semuanya layak aku gelarkan sebagai sahabat kerana mereka mampu buat aku gembira, mampu membimbing aku dan berupaya membuatkan aku menangis. Sebenarnya semuanya ada keistimewaan dan kelebihan yang tersendiri yang tidak ada pada aku, dan kerana itu kami saling melengkapi. Tujuan aku menceritakan peristiwa diatas adalah untuk perkongsian saja dan tidak bermakna mereka yang tidak diceritakan itu berbeza kedudukannya. Antara graduasi Ibnu Sina :

1)Irfan   - di Mesir, bakal Doktor.
2)Acap  - asasi UIAM, bakal Engineer.
3)Emy   - persediaan ke Mesir, bakal Ustaz?
4)Wafi  - persediaan ke Jordan @ Madinah, bakal Ustaz?
5)Haziq - UITM, budak Sains Sukan.
6)Mey - UITM, bakal Pharmasist mungkin.
7)Ijan - UITM, bakal Doktor.
8)Usamah - Mesir, bakal Doktor.


Barakallahulakum.


Moga kalian dan aku berjaya dengan karier hidup masing-masing dan berjaya di 'pengakhiran' nanti. Moga persahabatan kita berkekalan. Dan kepada seorang sahabat terbaik aku yang sudah berada di alam yang berbeza, doa aku tidak pernah dan tidak akan putus. Rindu tidak akan berkurangan, sayang tidak akan menipis dan kenangan tidak akan luput. :')




0 comments:

Post a Comment