Social Icons

.

Pages

Sunday 22 April 2012

Terpadamkah Api Itu?

Assalamualaikum.

'Perhatian kepada semua pelajar, anda dikehendaki mandi dengan menutup aurat ketika di asrama. Jika didapati ada yang tidak mematuhi arahan ini, anda akan didenda dengan dibogelkan di khalayak ramai.!'


Hari ini, kita boleh lihat banyak usaha yang dilakukan untuk menyahut seruan 'amar maaruf nahi mungkar' sebagaimana yang dituntut dalam agama. Semakin ramai yang mula sedar akan kepentingan seruan tersebut.
Namun disana, ada sesetengah pihak yang agak keterlaluan dan tersasar 'jalan' yang mereka gunakan untuk mengubah kemungkaran.

Sebagaimana dapat dilihat melalui dialog diatas, jika dipandang secara kasarnya ia adalah sesuatu peraturan atau arahan yang  sangat baik. Pelajar dikehendaki menutup aurat ketika mandi walaupun sesama jantina dan ia bersesuaian sebagaimana dituntut dalam agama. Namun hakikatnya, arahan tersebut tetap salah dan batil jika dinilai dari kaca mata agama. Adakah bersesuaian dan realistik untuk mengaibkan pelajar di khalayak ramai jika mereka tidak menutup aurat ketika mandi di asrama..?




 Prinsip yang jelas untuk merubah kemungkaran namun tidak ramai yang menyedarinya ialah :

 'Kemungkaran tidak boleh diubah dengan kemungkaran'

Mandi di asrama dengan tidak menutup aurat adalah satu perkara yang mungkar. Namun mengaibkan mereka jika didapati bersalah juga adalah merupakan kemungkaran. Banyak lagi contoh yang dapat dilihat yang sering berlaku dalam kehidupan seharian kita. Sebagai contoh, kita memberi nasihat kepada rakan untuk kebaikan tetapi dengan diselangi cercaan, hinaan dan kutukan.

'Wey setan, aku dah bagitahu berapa kali dah, jangan mencuri la bodoh!. Korang ni memang nak masuk neraka.. Perangai macam iblis!

Kerap berlaku di sebahagian institusi pendidikan dimana mereka memanggil pelajar-pelajar mereka yang bermasalah di hadapan pelajar yang lain, lalu mereka memberikan teguran dan amaran secara direct di khalayak ramai. Bukankah perkara ini akan mengaibkan pelajar-pelajar tersebut..? Malahan kadangkala segala tuduhan yang dilemparkan adalah tidak benar, bahkan langsung tiada siasatan yang dilakukan. Perkara ini akan menyebabkan pelajar yang tidak bersalah memberontak dan berubah menjadi manusia yang tidak bermoral. Adakah selesai masalah? Tidak bahkan semakin bertambah!

Perkara ini juga dapat diperhatikan dalam industri perfileman. Ramai pengarah pada hari ini sibuk mengarahkan filem yang kononnya berunsurkan 'pengajaran' kepada remaja, namun di dalam filem tersebut sarat dengan adegan yang ganas dan lucah. Alasan yang digunakan adalah untuk memberi pengajaran dan diambil iktibar. Hakikat yang berlaku, remaja semakin hilang arah dan terpesong jauh dari apa yang diharapkan.

Konklusinya, untuk merubah kemungkaran perlu menggunakan cara yang betul. Najis yang dicuci menggunakan air kencing akan kekal dalam keadaan najis. Begitu juga jika kita berusaha untuk memadamkan api menggunakan minyak petrol. Api akan tetap menyala bahkan akan lebih marak. Berhikmahlah dalam bertindak..





0 comments:

Post a Comment