Social Icons

.

Pages

Sunday 18 March 2012

Taat=Hidup Susah, Derhaka=Hidup Senang ?

Assalamualaikum.

Tentu kebanyakan dari kita mempunyai pengalaman melihat 'mereka-mereka' yang derhaka pada perintah Allah namun menikmati kehidupan yang senang lenang, kaya-raya seolah-olah kehidupan mereka sudah berada pada tahap yang amat sempurna. Begitu juga kita dapat lihat rakan-rakan kita di sekolah, sering memperolehi kecemerlangan dalam semua peperiksaan, mudah 'tangkap' apa yang yang guru ajarkan namun 'hubungan' mereka dengan Tuhan sangat jauh.

Tidakkah terdetik di hati kita mengenai susunan yang Dia aturkan ini..? Kalau ikut hukum dunia, sudah tentu 'buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat'.Namun sebaliknya yang belaku. Adakah Dia tidak bersikap adil kepada hambanya..?


"Aku hairanlah, Haji Badrol tu dah la alim, baik dengan orang kampung, selalu ke masjid tapi hidup dia miskin je. Ko tengok Kamil, solat pun jarang, dah la bakhil, sombong pula tu tapi dia hidup dalam kesenangan"

"Aku tak perlulah nak berdoa macam korang ni untuk berjaya dalam peperiksaan, peperiksaan dulu pun aku tak berdoa , cemerlang je result aku. Semua yang aku nak stakat ni, semua aku dapat."

Allah Mengetahui Apa Kita Tidak Ketahui.

Amat perlu untuk kita ketahui bahawa ujian dan dugaan dari Allah tidak hanya datang dalam bentuk kesusahan seperti hidup dalam kemiskinan, gagal dalam peperiksaan dan sebagainya. Akan tetapi Allah juga menguji hambanya dengan memberi kan kesenangan kepada mereka seperti hidup dengan kemewahan, tidak mendapat sebarang penyakit, cemerlang dalam peperiksaan dan lain-lain. Hakikatnya, ujian dalam bentuk ini adalah lebih sukar bagi hamba-hambaNya.

Orang yang diberi kesenangan tersebut akan berasa selesa dengan kenikmatan sementara yang mereka perolehi. Kelalaian yang berpanjangan akan membelenggu kehidupan mereka. Mereka merasakan diri mereka hebat dan tidak memerlukan sebarang pertolongan, walaupun tanpa berdoa dan menyembah Allah. Kesenangan dan kemewahan yang mereka perolehi tersebut akan membuatkan mereka semakin jauh dari dari Allah dan akan rugilah mereka di hari perhitungan kelak.

Akan tetapi, Allah sudah memberi amaran dan peringatan dalam KitabNya mengenai perkara ini:

"Sesiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna bahkan di dunia mereka tidaklah dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperolehi sesuatu di akhirat melainka neraka. Segala yang mereka usahakan di dunia akan lenyap (binasa) dan sia-sialah segala yang mereka kerjakan." (Maksud surah Hud, ayat 15-16).


"Ketahuilah bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu melihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu." (Maksud surah al-Hadid, ayat 20-21).

Kesimpulannya, teruskanlah dengan pengabdian diri kita kepadaNya. Inshaallah akan ada kesudahan yang baik dan kita bakal memperolehi kenikmatan yang jauh lebih tinggi berbanding apa yang 'mereka' kecapi di dunia ini. Dan sama-samalah kita berkoreksi diri akan kenikmatan dan kejayaan yang kita kecapi selama ini, adakah ianya bantuan dan balasan baik dariNya ataupun ia adalah ujian untuk menjauhkan lagi diri kita dari rahmatNya...?


Bermuhasabahlah!








0 comments:

Post a Comment