Social Icons

.

Pages

Friday 23 March 2012

Penantian Sebuah Penentuan

Assalamualaikum.

Dua hari yang lepas merupakan hari penentuan bagi keseluruhan pelajar yang mengambil SPM pada tahun 2011 dan aku adalah salah seorang daripada mereka. Sebagaimana biasa, jantung berdegup kencang bagai tiada tanda ianya akan reda, hati mula gemuruh, gelisah dan resah menantikan sebuah natijah. Hasilnya, alhamdulillah walaupun 'hasil' ku tidak 'berdiri sama tinggi' dengan mereka-mereka yang cemerlang, namun ia sudah cukup untuk membuatkan 'orang tua' ku tersenyum.

Namun bukan soal 'result' yang ingin diperkatakan, tapi aku tertarik dengan suasana sebelum keputusan tersebut diumumkan. Kesemua individu yang terlibat dengan peperiksaan 'maut' tersebut bagaikan tidak senang duduk, kejap kekiri, kejap kekanan, deringan telefon yang tiada henti bertanyakan mengenai keputusan yang diperolehi. Cara yang terbaik dan termampu dilakukan oleh mereka untuk meredakan kerisauan adalah dengan berbual dengan rakan-rakan.




Namun, aku terfikir bagaimana suasana kita di hari 'hisab' kelak. Hari ini kita masih ada rakan dan guru untuk mentenangkan keadaan, kita masih ada teman untuk redakan kegelisahan, kita masih ada ibu bapa untuk memberi kata-kata semangat. Hari ini juga andai kita gagal, kita masih ada peluang untuk mencubanya buat kali yang kedua, jika keputusan kurang memuaskan kita masih diberi ruang untuk menyemak kembali jika berlaku sebarang kesilapan. Masih indah rupanya 'penentuan' pada 'hari ini'.. =)

Tetapi bagaimana kita di hari 'kemudian' nanti, di hari penentuan yang hakiki. Masih adakah rakan dan teman yang boleh dimanfaatkan..? Masih adakah guru dan ibu bapa untuk memberi kata-kata perangsang..? Masih adakah peluang untuk kita mengulangi kehidupan buat kali kedua..? Masih terbukakah pintu untuk kita memintaNya supaya disemak kembali hitungan amalan..? Masih indah rupanya 'penentuan' pada 'hari ini'... :')

“Sesungguhnya kalian akan menjumpai Allah dalam keadaan tidak beralas kaki, tidak berpakaian, berjalan kaki, dan belum dikhitan.” (Hadits shahih. Diriwayat-kan oleh al-Bukhari, no. 6043)
 “Sesungguhnya kalian akan dikumpulkan (ke Padang Mahsyar) dalam keadaan berjalan, dan (ada juga yang) berkendaraan, serta (ada juga yang) diseret di atas wajah-wajah kalian.” (Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi, dan beliau mengatakan, “Hadits hasan.” Hadits ini dinilai hasan oleh al-Albani dalam Shahiih at-Targhib wat-Tarhib, no. 3582).
“Tidak berganjak kedua kaki seseorang dari tempat berdirinya di mahkamah Tuhan pada hari qiamat sehingga ia disoal empat perkara: tentang umurnya pada perkara apakah ia habiskan dan tentang masa mudanya untuk apa digunakan dan tentang harta bendanya dari manakah ia dapati dan pada perkara apakah ia belanjakan dan juga tentang apa amalan yang telah dilakukan sesuai dengan apa yang telah diketahuinya?”(At-Tirmizi)


Sekadar Ilusi


Ayuh! Kita sudah melepasi 'penentuan' hari ini. Cemerlang atau tidak bukan persoalan, yang lebih perlu dan penting untuk kita cemerlang dan gemilang adalah  'penentuan' di kemudian hari. Jadi manfaatkan ruang yang ada, pergunakan masa yang berbaki agar tidak menyesal di hari perhitungan nanti... 






2 comments: